30 januari 22:04

Mister Yorks expansion fortsätter - öppnar ny enhet i Kalmar

Det gamla gatukket som Mister York tar ver

Nu öppnar burgarkedjan Mister York en ny enhet i Kalmar. Den snabbväxande kedjan har hittills satsat stort på att etablera sig i södra Sverige och etableringen i Kalmar blir den tolfte i ordningen.

Expansionen i Sverige fortsätter och nu etablerar Mister York ytterligare en enhet i Kalmar. Placeringen på enheten kommer att vara på Sveaplan där man tar över lokalen till det anrika gatuköket Olgas. Mister York har länge velat testa att etablera sig i stadskärnan med bakgrund mot att man i nuläget har alla sina etableringar placerade i handels och industriområden.

Lokalen står kvar men kommer att renoveras och designas om enligt Mister Yorks designkoncept och ambitionen är att gå mer mot fast food och take away genom byggnationen av en ny pick up-lucka. På befintliga Mister York-enheter så sker majoriteten av beställningar online vilket är anledningen till att man satsar alltmer på system som underlättar vid förbeställning och pick up.

Konceptet är uppgraderat och det blir första gången som Mister York tar över en befintlig lokal vid en etablering. Den gamla byggnaden ses ofta som ett kulturarv och en symbol för Kalmar bland lokalbefolkningen och detta är något som man haft i åtanke när man designat om huset. Byggnaden kommer att målas om i en ljusgrå kulör och Mister York-skyltar ska monteras runt taket men utöver det så låter man det mesta på utsidan vara orört. På insidan har man däremot satsat desto mer på att bygga om köket för att effektivisera och optimera arbetsflödet för att klara av hög försäljning.

Etableringen kommer att medföra 20-25 nya arbetstillfällen som inkluderar allt från heltid och deltid till extrapersonal samt helg och nattjobb.

“För Mister York är det otroligt kul att nu kunna gå ut med ett öppningsdatum för vår andra enhet i Kalmar. Det är i Kalmar innerstad som allting började och för oss känns det lite som att komma hem igen. Många kunder som vi hade vid vår food truck när Mister York grundades har saknat oss sedan vi flyttade ut till Berga så det ska bli extra kul att få öppna här igen. Dessutom går vår befintliga enhet i Berga otroligt bra med flera tusentals besökare varje vecka. För oss är det naturligt att öppna ytterligare en enhet i Kalmar. På Sveaplan kommer vi kunna erbjuda billigare delivery till kunder som bor mer centralt i Kalmars stadskärna. Vi skall dessutom ha nattöppet vilket många verkligen har efterfrågat.” säger Gustav Haglund, VD på Mister York.

Öppningsceremonin kommer äga rum den 30 mars klockan 11.00 och leds av Jan Gondos, distriktschef syd, Albin Bredmar, operativ chef, tillsammans med tillträdande restaurangchef, grundarna Gustav Larsson, CPO, Gustav Haglund, VD och start up-team.

Enheten ligger på Sveaplan i Kalmar och har öppet från 11.00 till 22.00 måndag till torsdag samt söndag, och 11.00 till 05.00 på fredag och lördag.

Gustav Larsson, presskontakt Mister York