23 mars 10:09

Mister York breddar sin gröna meny - lanserar Crispy No Chicken

Nu lanserar Mister York ett nytillskott på sin vegetariska meny, Crispy No Chicken. Burgarkedjan har tidigare gjort sig känd framförallt för sina köttburgare med fokus på tydlig köttsmak och bra stekyta. Crispy No Chicken blir det tredje protein-alternativet på menyn, parallellt med svenskt nötkött och svensk Grillost.

Mister York har länge varit försiktiga med att introducera nya gröna alternativ på menyn. Anledningen till detta har varit att man velat säkerställa att kvalitén och smaken på det vegetariska ska hålla samma nivå som på köttburgarna. Tanken har varit att en vegetarisk burgare ska smaka minst lika bra som en köttburgare innan den introduceras på menyn. Efter flera år av att ha testat olika vegetariska protein så landade till slut beslutet på Crispy No Chicken.

Precis som namnet antyder så är Crispy No Chicken ett växtbaserat protein som är framtaget för att smaka precis som kyckling, fast helt utan kyckling som ingrediens. Istället används sojaprotein som bas. Proteinet friteras och slutresultatet är väldigt jämförbart med friterad kyckling både i textur och smak.

I samband med lanseringen så har Mister York tagit fram två dedikerade No Chicken-burgare på menyn för att matcha smakprofilen med det nya proteinet. Den första burgaren heter Crispy American Burger och är en burgare med inspiration från USA:s snabbmatsmatkultur. Burgaren består av Briochebröd, Crispy No Chicken, cheddarost, majonnäs, Frank's red hot sauce, silverlök, tomat, isbergssallad och pickles. Crispy BBQ Burger är burgare nummer två och här färdas vi istället österut för att mötas av Koreanska smaker. Briochebröd, Crispy No Chicken, cheddarost, Gochujangmajonnäs, BBQ-sås, rödlök, isbergssallad och pickles.

"Vi har länge sökt efter ett växtbaserat protein som kan matcha våra befintliga produkter och vi är säkra på att vi nu har hittat rätt. Mister York är ett företag med stark inspiration från den amerikanska snabbmatskulturen och därför tycker vi det är extra passande med ett protein som smakar som friterad kyckling. Det blir ett perfekt komplement till det befintliga utbudet vi har och det knyter ihop säcken på menyn enligt oss. Lanseringen är en del av vår hållbarhetssvision. Vi har sedan dag ett haft svenskt lokalt nötkött på menyn och det har vi alltid varit stolta över, genom lanseringen av Crispy No Chicken på vår gröna meny så förstärker vi vår hållbara position ytterligare och bidrar till minskat klimatavtryck." säger Gustav Haglund, VD på Mister York.