05 februari 18:29

Från källaren till att sälja burgare för över 20MSEK i månaden


Mister York klipper röda bandet i Gävle 4 januari 2024. 

Sommaren 2020, början på allt

Det är sommar år 2020. Två klasskompisar från ekonomilinjen på gymnasiet har precis tagit studenten och planen är att starta igång en food truck som jobb över sommaren. Målet var att ta fram Sveriges bästa burgare med inspiration tagen från de bästa burgareställena runt om i världen. Man hittade en food truck på Öland som tidigare hade använts till klassisk öländsk kroppkakeförsäljning som man köpte och körde hem för renovering. Planen var att erbjuda smashburgare i restaurangkvalité paketerat i ett take-away koncept. 

Kompisarna Leo & Felix hjälpte till att riva foliering på första trucken som nu var landad hemma på garageuppfarten.

Både Gustav och Gustav saknade egentligen den erfarenhet som man tänker krävs, men med fyra händer och en vilja att pröva sig fram så rullade de snart upp food trucken på Stortorgets kullersten i Kalmar den 23 Juni 2020 för att servera de första gästerna.

Gustav Haglund medgrundare & CEO till vänster, Gustav Larsson medgrundare& CMO till höger.
 

Första dagarna serverades cirka 50-60 gäster per dag men food trucken blev snabbt beryktat som “kalmars bästa burgarehak” och kön började dagligen slingra sig lång ut på Stortorget. Var och varannan dag sålde trucken slut och folk tvingades ibland vända när de kom fram för att beställa.

Mitt i brinnande pandemi 

Samtidigt som verksamheten flöt på så pågick något mycket större i omvärlden, hela världen stod inför en enorm tragedi och restaurangbranschen inför enorma utmaningar, pandemin började bli ett faktum. Från en dag till en annan så tömdes restaurangerna på gäster och folk var tvungna att hitta coronasäkra matalternativ vilket gjorde att stekhällen i food trucken blev om möjligt ännu mer överbelastad. Mister York började här känna att de "hade något", expansionen blev snabbt ett faktum. 

Åtgärder som gjordes för att lyckas möta efterfrågan: 

  • Lansera apporder för att hantera det höga orderflödet och minska köandet vilket till följd gjorde det till en mer coronasäker upplevelse samt att verksamheten nu fungerade även under de kyligare dagarna

  • Börja etablera fler enheter i närområdet 

  • Börja rekrytera medarbetare och utöka öppettiderna 

  • Börja titta sig efter nyckelpersoner att utveckla verksamheten tillsammans med 

Ett sommarprojekt som hade spårat ur 

Mister York, som från början var tänkt att vara ett sommarprojekt hade vid det här laget utvecklats och växt till något betydligt större. Vad var planen nu, skulle man avveckla sommarprojektet eller satsa allt för att verkligen ta vara på möjligheten att fortsätta växa. Beslutet man tog var att testa att inledningsvis starta en till enhet i grannstaden Oskarshamn. I samband med etableringen i Oskarshamn så hade man även spånat fram en utveckling av konceptet som då skulle förändra allt.

Det första paradigmskiftet 

Food truck-livet hade sina mobila fördelar men även många nackdelar. Brist på lagerutrymme, logistiska utmaningar och oförutägbara element kopplat till transport. Det hade legat en annons ute på blocket på en svart sjöfartscontainer som man köpte för de pengar man tjänat ihop hittills från truckens försäljning och påbörjade renoveringen av den svarta containern genom att utrusta den för att kunna servera mat enligt Mister Yorks koncept.

Mister Yorks första containerrestaurang som man placerade vid Berga industriområde i Kalmar. 

Med vind i seglet får man blodad tand 

På premiärdagen den 19 april 2021 så möttes man ett köptryck som saknade motstycke och på fredagen samma vecka så hade man serverat över 800 burgare när dagen hade tagit slut. Någonstans här så föddes den stora expansionsplanen för 2022. Om Mister York kan sälja nästan 1000 burgare i en stad på 20 000 invånare på en och samma dag så vore det ju dumt att inte testa sina vingar och expandera verksamheten vidare. Efterfrågan fanns ju uppenbarligen där. Man bestämde sig för att utveckla en tydlig expansionsplan som innebar att man nästkommande år skulle öppna 12 stycken nya enheter. Den utmaningen som fanns var att hitta en leverantör som kunde producera containrar i samma takt som Mister York ville expandera. Ett ambitiöst mål som skulle sätta ribban för ett bolag i högt tempo som växer i snabb takt. 

Vikten av att bygga upp ett starkt team 

För att växa en verksamhet så behöver man mycket människor och framförallt ett team som kan arbeta tillsammans för att skapa det man hade visualiserat i expansionsplanen. Man valde ut ett fåtal ambitiösa, drivna och skickliga medarbetare som fick i uppdrag att starta upp de allra första enheterna och anställa medarbetare som skulle läras upp. I denna period klev bland annat Albin Bredmar in som idag arbetar som COO samt Vlad Domogarov som arbetar som CIO samt Jan Gondos bolagets första distriktschef. 

Den första stora expansionen 

Den stora expansionen inleddes med att man öppnade i Västervik, följt av Karlskrona och Kristianstad, för att senare etablera sig i Halmstad och Växjö. Till en början så var Mister York en kedja som hade ett starkt fäste längs med södra Sveriges östkust men blev väldigt snabbt en etablerad kedja i större delarna av Småland, Skåne och Halland. För att säkerställa att uppstarten och upplärningen gick rätt till på varje enhet så bodde nyckelpersoner ute på enheterna under de första veckorna för att träna alla nya medarbetare. 

Slutet på 2022 

Vid 2022 års slut fanns Mister York etablerade på tio stycken olika platser runt om i södra Sverige och man hade blivit utsedda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes. Ett slitsamt och hårt år av arbete som hade gett resultat. Man hade växt snabbt men ändå lyckats göra det under kontroll. Verksamheten hade vid det här laget gått från att omsätta 11 MSEK under föregående år till att omsätta 50 MSEK under 2022. Man utformade en expansionsplan för 2023 men med vissa modifikationer den här gången. 

Börja växa ur sin kostym återigen 

Containerkonceptet hade visat sig vara enkelt och smidigt att etablera men även den här gången hade man stött på utmaningar. På samma tema som food truck-modellen så hade man nått ett tak i kapaciteten för hur många besökare man kunde servera. För varje etablering under 2022 så hade köptrycket ökat och till slut till en nivå som gjorde det omöjligt att leverera den efterfrågade volymen. Enheterna började helt enkelt bli för små för att kunna möta behovet på marknaden. 

Förvärvet av den första fristående restaurangen 

Mister York förvärvade under 2023 sin första restaurang genom att köpa loss hyreskontraktet från Sibylla. Restaurangen var fullskalig, närmare 300 kvm stor, hade drive thru och över 100 sittplatser inomhus. Detta var något helt nytt men en utmaning som man kände att man behövde ta sig an för att utveckla enheter i verksamheten som inte skulle stöta på samma problem som man hade tidigare hade gjort. Man bestämde sig för att kasta sig i vattnet. Man köpte restaurangen, byggde om den för att anpassa den till Mister Yorks koncept och planerade lanseringen av det nya storslagna pilotprojektet.

Bild från invigningen av Mister York Falkenberg
 

Den 29 juni 2023 klipptes det röda bandet till den nya storsatsningen i Falkenberg. Man hade anställt 20 personer i samband med öppningen. Under de första 14 dagarna så hade man serverat runt 15 000 burgare, en bra bit över den förväntade prognosen. Köptrycket nådde den punkten att man var tvungen att stänga ned restaurangen i en vecka för att skyndsamt rekrytera mycket mer medarbetare. Man hade underskattat efterfrågan i staden. 

En spelare att räkna med på den etablerade snabbmatsmarknaden

Etableringen i Falkenberg var en inkörsport till en ny era i Mister Yorks historia. För första gången så kunde man kalla Mister York för snabbmat som på liknande villkor och på samma spelplan på riktigt kunde konkurrera med de andra snabbmatsjättarna. Man kunde nu servera långt mycket fler kunder än tidigare på kortare väntetider tack vare lokalens storlek och utformning. Det var någonstans här som man upptäckte potentialen att klämma sig in på snabbmatsmarknaden med en produkt som egentligen inte alls historiskt hade hört hemma där: högkvalitativa smashburgare tillagade från grunden på beställning. 

Etableringen i Falkenberg följdes samma år av: 

  • Förvärv av Sibylla Stigs Center intill E6 samt Sibylla Ystad 

  • Förvärv av Jureskogs Sveavägen Stockholm & Ullevi Göteborg 

  • Förvärv av Mikes Diner Ljungby intill E4 

  • Förvärv av Burger King Sundsvall & Gävle 

Vid årsskiftet till 2024 så hade Mister York 20 stycken enheter från Ystad i söder till Sundsvall i norr. Varje restaurangenhet behövde nu mycket fler medarbetare att tillsätta vid en nyöppning i och med köptrycket och den utökade logistiken vad en fullskalig restaurang innebär. Att gå från en container på 30 kvm till en restaurang på 300-400 kvm innebär självklart vissa modifikationer i hur konceptet driftas. 

Mister York idag 2024 

Projekt som Mister York bland annat genomfört: 

  • Påbörjat framtagningen av ett utbildningsprogram för systematiserad utbildning för nya medarbetare 

  • Byggt en IT-infrastruktur för nästa generations digitala kund & medarbetareupplevelse 

  • Framtagning av ett driftssystem för att kunna servera flera tusentals gäster per dag utan att tumma på kvalitet eller väntetider 

Varje nyetablering reser vi in stora mängder befintliga medarbetare från York-familjen som är med och coachar och utvecklar våra nya team. Den 4 januari 2024 öppnade Mister York sin 21:a restaurang i Gävle. Man serverade över 2500 gäster den första fredagen i Gävle och den 27 januari 2024 så slog man försäljningsrekord i hela kedjan när man för första gången omsatte över 1 MSEK under en och samma dag. 

Böckerna för 2023 stänger på över 120 MSEK i omsättning samtidigt som målsättningen för 2024 är en bra bit över 300 MSEK i omsättning. 

Vad framtiden har att erbjuda för Mister York är ännu inte utstakat, men i framtiden finns både planer på en global utlandsexpansion och att bli marknadsledande inom den svenska snabbmatsbranschen. Den röda tråden i Mister York resa är och kommer alltid att vara att med kreativitet och nytänkande ständigt fortsätta att utvecklas för att bygga den nya generationens snabbmat en dag i taget, en etablering i taget och en burgare i taget.

Öppning av Mister York Falkenberg sommaren 2023.

Mister York idag:

  • Sysselsätter cirka 400 medarbetare

  • Omsätter över 20 MSEK per månad och siktar på över 300MSEK totalt under 2024

  • 21 aktiva restauranger

  • Utnämna till Sveriges bästa burgarekedja 2022 och 2023

Tack för jag får leda detta team framåt mot vår gemensamma resa!

Gustav Haglund

CEO & CO-Founder

Mister York AB